DOMOVSTATUTČLANINOVICEZGODOVINASPONORJI

PREJŠNJINASLEDNJI

DRUŠTVO LITERARNO GLEDALIŠČE

TRESKA MEŽICA

VAS  JE VLJUDNO POVABILO

V PETEK, 31. AVGUSTA 2012 OB 20.00 V DVORANO GOSTILNE KREBS V MEŽICI

NA VEČER OB TRESKI

SIMBOLIKA DOMAČIH ŽIVALI.

Spoznali smo nekaj simboličnih pomenov, ki so jih umetniki in mistiki pripisali čisto običajnim domačim živalim.

VEČER JE FINANČNO PODPRLA OBČINA MEŽICA. POMAGALI SO: GOSTILNA KREBS, KOPA D.D. IN ELSTIK D.O.O.

 

O SIMBOLIKI ŽIVALI

Že antična kultura je ustvarila skoraj nepregledno zakladnico podob, prispodob in simbolov, vzetih iz živalskega sveta. Razbiramo jih v najrazličnejših spomenikih likovne umetnosti, iz zgodovinskih, filozofskih in literarnih zapisov, kakor tudi iz opisov vsakdanjega življenja, šeg in navad starih Grkov. V njih nastopajo živali z zelo jasno izraženim simbolnim pomenom, ki največkrat izvira iz njihovega videza ali vedenjskih značilnosti.

V srednjem veku se je simbolika živali naravnost razbohotila. Poplava zveri, ptic, morskih pošasti in izmišljenih bitij je neustavljivo zavzela vsa področja likovne ustvarjalnosti, od arhitekturnih dekoracij do kiparstva, stenskega in tabelnega slikarstva do slikanih oken in knjižne iluminacije – ilustracije. V visokem srednjem veku so se pojavile celo posebne ilustrirane knjige, ki so bile v celoti posvečene živalim. Od konca 12. do začetka 14. stoletja jih je nastala cela vrsta, večina ima preprost naslov Bestiarium – Zverinjak. Ob tem je treba opozoriti, da je srednjeveška simbolika živali zelo kompleksna in da je nemalokrat ista žival nosilka različnih, celo diametralno nasprotnih pomenov. Na primer: Mali ježek, ki nabira sadje za ozimnico, je tradicionalna podoba skrbnosti in preudarnosti; nekateri srednjeveški moralisti pa so ga razglasili za simbol požrešnosti in skoposti.

V renesansi so si živali na upodobitvah spet postale podobne, kar pa ne pomeni, da so se ljudje odrekli bogati dediščini srednjega veka. Bestiariji so sicer postali preteklost, upodobitve živali so se prilagodile renesančnemu naturalizmu, a simbolika je preživela in se razvijala naprej.

NEKAJ PRIMEROV…

MAČKE so v srednjem veku grdo preganjali in trpinčili. Nesrečne zverinice, ki se jim v temi svetijo oči, so namreč veljale za podobo hudiča. Mačka, ki lovi miši, v krščanski ikonografiji ne pomeni nič dobrega in največkrat predstavlja hudiča, ki preganja poštene krščanske duše. Pogosta alegorija je tudi spopad psa in mačke – dobrega in slabega.

KRAVA : Na splošno je krava kot proizvajalka mleka simbol Zemlje, ki hrani vse. Egipčani so imeli kravjo boginjo, imenovano Hator. Ta je povzetek vseh simbolnih pomenov krave – je plodnost, bogastvo, obnavljanje, nebeška mati sonca… Hator je dojilija egipčanskega vladarja, bistvo obnove in upanja na preživetje. Je ljubezniva in smehljajoča se mlada ženska, boginja veselja, plesa in glasbe. Pri Germanih je krava prednica življenja in simbol plodnosti, prav tako v Indiji; od tod čaščenje te živali.

PRAŠIČ: Lep, okrogel prašiček je prinašalec sreče in blagostanja. Je klasičen simbol obilja, bogastva, sreče in zadovoljstva. Te pomene srečamo že od starega Egipta naprej. Svinja je tudi simbol plodnosti in rodovitnosti, saj se pogosto pari in povrže veliko mladičkov. Vendar je zaradi ljubezni do blatnih kopeli ubogi prašič postal tudi simbol nečistosti in umazanosti. Zaradi precej izrazitega apetita in uživanja v dobri krmi je postal tudi simbol požrešnosti, zaradi velike nagnjenosti do spanja pa simbol lenobe.

ČEBELA je pridna, organizirana, disciplinirana, neutrudna, živeča med neštetimi vrstnicami… Simbolično bi bila nekako kakor mravlja, torej simbol množic, podrejenih neogibni usodi – če ne bi imela kril, če ne bi brenčala in če ne bi znala tako rekoč iz cvetnega vonja delati medu. Te njene sposobnosti pa zadoščajo, da je njena simbolika ne le posvetna, ampak tudi privzdignjena na visoko duhovno raven.

 

Z VAMI SMO BILI:

DORICA VASLE,

PETER PERUZZI,

LOVRO VREŠ,

ŽAN PRATNEKAR,

DOMEN VREŠ,

AJDA VASLE.

 

ERIKA ŽAGAR JE PRIŽGALA TRESKO.

ŽAN PRETNEKAR

ŽAN PRATNEKAR

LOVRO VREŠ, DOEICA VASLE, PETER PERUZZI, AJDA VASLE

LOVRO VREŠ, DORICA VASLE, PETER PERUZZI, AJDA VASLE, ŠTEFAN ERJAVC

LOVRO VREŠ, DORICA VASLE, ŽAN PRETNEKAR, ZADAJ AJDA VASLE, SPREDAJ PETER PERUZZI, DOMEN VREŠ

FOTOGRAFIJE: TONČKA VUK IN ŠTEFAN ERJAVC